W dzisiejszych czasach choroby cywilizacyjne tzw. choroby XXI wieku szerzą pogrom zarówno wśród osób młodych jak i starszych. Mówi się, że około 80% przedwczesnych zgonów na świecie spowodowanych jest właśnie przez nie. Częstotliwość ich występowania zbiega się ze stopniem rozwoju cywilizacji. Do chorób cywilizacyjnych zalicza się cukrzycę, nadciśnienie, a także nowotwory, depresję czy nerwicę.

Czy jest jakiś ratunek??

By nie chorować najbardziej racjonalna wydaje się profilaktyka a przede wszystkim kluczowe jest właściwe odżywianie. Jego zasady zmieniają się na przestrzeni lat, jednak ciągle i niezaprzeczalnie najważniejszym elementem zdrowej diety jest odpowiednie spożycie warzyw i owoców. Szczególny nacisk kładziony jest właśnie na tę grupę produktów, ze względu na zawarte w nich substancje – antyoksydanty czyli tzw. przeciwutleniacze. Są to naturalne substancje chroniące przed nowotworami i spowalniające procesy starzenia się organizmu. Są jednym z najważniejszych składników diety antyrakowej. Choć ich wpływ na rozwój chorób cywilizacyjnych jest wciąż badany, to już teraz śmiało można powiedzieć, że wywierają one bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie i absolutnie ważne jest ich spożywanie.

Wolne rodniki – czy należy się ich obawiać?

Wolne rodniki są wytwarzane przez nasz organizm w sposób naturalny, jako produkt uboczny metabolizmu tłuszczów, detoksykacji wątroby, wytwarzania energii oraz reakcji odpornościowych. Są to cząsteczki organicznych związków o jednym wolnym elektronie. Wolne rodniki dążą do pozbycia się lub uzupełnienia wolnego elektronu, wykorzystując w tym celu każdy związek znajdujący się w sąsiadujących komórkach w poszukiwaniu takiej możliwości są niezwykle aktywne, a przemieszczając się szybko po całym organizmie, zachowują się jak biologiczne pociski, gdyż uszkadzają wszystko, co napotykają na swojej drodze. Uszkodzenia powodowane przez wolne rodniki wywołują wiele negatywnych skutków, począwszy od przedwczesnego starzenia się, aż po rozmaite schorzenia. 

Wolne rodniki kochają stres, niezdrowy tryb życia, nieprawidłowe odżywianie, zanieczyszczenie środowiska czyli wszystko to, z czym mamy do czynienia na co dzień. I niestety zgodnie z powiedzeniem “co za dużo, to niezdrowo”  nadmierne wytwarzanie wolnych rodników prowadzi do tzw. stresu oksydacyjego. a stres oksydacyjny zaś do chorób cywilizacyjnych.

Jak się ustrzec przed wolnymi rodnikami??

Odpowiedź jest prosta!! Niech żyją antyoksydanty!! Antyoksydanty zajmują się dezaktywowaniem wolnych rodników. Jak to się dzieje??Dochodzi do tego w wyniku właściwości neutralizowania pozbawionych elektronu cząsteczek tlenu. Działanie antyoksydantów polega na krążeniu w organizmie i dobrowolnym oddawaniu wolnym rodnikom brakującego im elektronu. W wyniku tego, antyoksydanty zamieniają się w neutralne cząsteczki i są wydalane z organizmu.

Potencjał antyoksydantów tkwi w warzywach i owocach. Poniższa tabela przedstawia 9 najważniejszych grup antyoksydantów oraz źródła w których możemy je znaleźć:

Nazwa przeciwutleniaczaWłaściwościNajlepsze źródła
Beta-karotenJest przeciwutleniaczem należącym do grupy karotenoidów – nasze ciała przekształcają ją w witaminę A. Beta-karoten pomaga walczyć z rakiem i chorobami serca oraz wzmacnia system odpornościowy. Może pomóc poprawić widzenie w nocy.Marchew, dynie, pietruszka, słodkie ziemniaki, jarmuż, morele, szpinak, szczaw, szczypiorek.
LikopenWiadomo, że chroni przed rakiem prostaty i służy do promowania zdrowego funkcjonowania serca. Ma też rewelacyjny wpływ na skórę.Pomidory, papryka, czerwone grejpfruty, arbuz.
LuteinaLuteina wpływa przede wszystkim na wzrok, ale też poprawia pamięć i dba o piękny wygląd skóry.Kapusta, brukselka, szpinak, żółtko jaja kurzego.
Witamina CTen przeciwutleniacz jest znany z tego, że jest świetny dla układu odpornościowego, ale ma również właściwości przeciwnowotworowe. Jest niezbędna do biosyntezy kolagenu, bierze udział w metabolizmie białek, poprawia krążenie krwi, dzięki czemu pomaga obniżyć ciśnienie krwi.Pomarańcze, truskawki, papryka, kapusta, papryka, różne jagody.
BioflawonoidySprzyjają pracy układu immunologicznego, wykazują silne działanie przeciwzapalne. Skutecznie wymiatają wolne rodniki, zapobiegając uszkodzeniom komórek.Bioflawonoidy często występują obok witaminy C i mają wiele takich samych zalet.Jabłka, cebula, zielona herbata i owoce cytrusowe.
Witamina EWitamina E pomaga kontrolować poziom cholesterolu i zmniejszyć ryzyko udaru mózgu. Doskonale wpływa na skórę. To mocny przeciwutleniacz, który przyczynia się m.in. do opóźniania procesów starzenia.Produkty pełnoziarniste, jaja, ryby, awokado, różne orzechy i nasiona oraz oleje roślinne, takie jak oliwa z oliwek.
SelenSelen przede wszystkim wspomaga pracę układu odpornościowego i może chronić np. przed zatruciem rtęcią. Główne zadania selenu to: metabolizm hormonów tarczycy, synteza DNA, wspieranie układu immunologicznego, zapobieganie depresji, wsparcie układu sercowo-naczyniowego,walka z wolnymi rodnikami (przede wszystkim chroni czerwone krwinki przed ich toksycznym działaniem). Należy jednak uważać z suplementacją selenu, ponieważ w większych ilościach staje się toksyczny.Drożdże piwne, orzechy i nasiona, wątroba, owoce morza, ryby.
Koenzym Q10Koenzym Q10 jest produkowany naturalnie przez nasz organizm. Niestety, ta produkcja ma tendencję do spadania wraz z wiekiem, dlatego ważna jest zdrowa dieta i suplementacja. Koenzym Q10 bierze udział w procesie wytwarzania energii w komórkach i chroni je przed działaniem wolnych rodników.Jest dostępny w wielu suplementach diety. Znajdziemy go także w rybach, brokułach i szpinaku.
Kwas alfa-liponowy (ALA)To bardzo skuteczny antyoksydant o wyjątkowych właściwościach. Chroni przed działaniem wszystkich czynników utleniających i wzmacnia działanie innych przeciwutleniaczy. Ułatwia odchudzanie, wspomaga pracę serca i poprawia zdolności wysiłkowe.Drożdże, brokuły, szpinak i ziemniaki.

Mój ulubiony antyoksydant..

Moim ukochanym i niezwykle smacznym źródłem przeciwutleniaczy jest Zambroza, która ma postać pysznego napoju o charakterystycznym kwaskowatym i odżywczym smaku. To prawdziwa bomba antyoksydantów bogata w bioflawonoidy i przeciwutleniacze. Bioflawonoidy wspomagają wchłanianie witaminy C, podnoszą kondycję naczyń włosowatych oraz biorą udział w tworzeniu kolagenu. Ponadto wspierają układ odpornościowy organizmu. Przeciwutleniacze nie tylko niwelują wolne rodniki, ale też wpływają korzystnie na każdy organ i układ w ciele człowieka.

Głównym składnikiem zambrozy jest mangostan, który jest najlepszym źródłem ksantonów, które wspierają układ odpornościowy i sercowo naczyniowy. 

Pełna lista korzyści mangostanu jest niewyobrażalna – zawiera 138 oddzielnych właściwości. Oto liczne, korzystne działania, zaobserwowane przez większość osób spożywających mangostan:

Oprócz samego mangostanu zambroza zawiera między innymi:

Szerokie spektrum działania przyznacie sami. Myślę, że to wystarczający powód aby sięgnąć po ten smakowity, czerwony “soczek” będący kluczem do walki z wolnymi rodnikami. Bomba antyoksydantów, która ma wpływ na nasz cały organizm. Może to szczególnie ważne zwłaszcza teraz gdy czyha na nas groźba chorób cywilizacyjnych oraz niebezpieczny patogen grypy, czyhający na nasze zdrowie.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ewa
Ewa
1 rok temu

Super info przyda sie teraz w tym ciezkim czasie by zwalczac aby nie dopuszczac tej zarazy i trzymac ja na odleglosc !!!