fbpx

“Osiołkowi w żłoby dano
W jeden owies, w drugi siano.
Uchem strzyże, głową kręci,
I to pachnie i to nęci;
Od któregoż teraz zacznie,
Aby sobie podjeść smacznie?…”

Współczesne czasy sprzyjają nadmiarowi wiedzy a jednak duża rzesza ludzi tkwi w strefie dezinformacji. Jesteśmy rozdarci między tym co możemy a co powinniśmy.

Z każdej strony napływają do nas sprzeczne informacje jedne nawołują by brać witaminy inne krzyczą, że żywność jest ich w tych czasach pozbawiona a my tkwimy niepewni między tym wszystkim i zastanawiamy się

co tu zrobić? Jak być zdrowym? W jaki sposób się żywić? Co brać by tak się działo?

Odpowiemy sobie na te pytania ale zaczniemy od małego usystematyzowania kilku niezbędnych informacji.

1. Co to są witaminy?

Witaminy – to organiczne związki chemiczne o różnorodnej budowie, konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powstają w roślinach podczas biosyntezy pod wpływem światła słonecznego. Są dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem, a część z nich organizm sam produkuje.

Niedobór danej witaminy to hipowitaminoza, całkowity brak – awitaminoza, nadmiar (przedawkowanie o działaniu toksycznym) – hiperwitaminoza.

2. Rodzaje witamin:

Mamy do wyboru dwa typy suplementacji witaminy syntetyczne oraz witaminy naturalne, która jest lepsza?

Oczywiście najlepiej przyswajalną i najzdrowszą metodą jest suplementacja naturalnych witamin, czyli pochodzących z warzyw i owoców, ponieważ organizm czerpie więcej korzyści niż z ich syntetycznych odpowiedników. Z jedzeniem dostarczamy organizmowi, poza witaminami, również inne związki, których nie ma w pigułkach.

Kiedy zatem sięgamy po witaminy sztuczne?

Najczęściej gdy nie jesteśmy w stanie odżywiać się właściwie a bardziej gdy jest nam wygodniej pozyskać witaminy łykając pigułkę. Bo przecież zdrowe odżywianie wymaga nakładu czasu. Trzeba zrobić odpowiednie zakupy, mądrze przygotować posiłki odżywcze w określony i zdrowszy sposób. Wolimy często udawać, że łykanie pigułek jest równie dobre i robi dla organizmu dokładnie to samo, co spożywanie ich w formie najlepiej przyswajalnej. Niestety taka jest już natura człowieka. Poddaje się on zbyt łatwo w drodze do zdrowego i racjonalnego zadbania o swój organizm, gdyż wymaga to nakładu pracy i starań.

Różnice między witaminami sztucznymi a naturalnymi..

Podstawową różnicą między witaminami sztucznymi a naturalnymi jest fakt, że tych naturalnych nie można przedawkować.

Osoby przyjmujące dużo sztucznych witamin często cierpią na zapalenia i wrzody żołądka oraz dwunastnicy. Są narażone na nadwagę, gdyż mają zwiększony apetyt, ponieważ organizm potrzebuje więcej składników odżywczych, by podjąć próbę przyswojenia witamin syntetycznych. Nadmierne spożywanie witamin syntetycznych może prowadzić do osłabienia  odporności oraz dysfunkcji narządów takich jak: serce, nerki, wątroba lub cały układ nerwowy. Zatem warto się zastanowić zanim sięgniemy po chemię w drażetkach. O ile witaminy syntetyczne, które rozpuszczają się w wodzie są znacznie łatwiej wydalane z organizmu wraz z moczem. Niemniej i tu ostrożnie!! Syntetyczna witamina C, która mimo, że jest rozpuszczalna w wodzie w nadmiarze może spowodować zwiększoną krzepliwość krwi, podrażnienia błon śluzowych układu pokarmowego, powstawanie kamieni w nerkach i pęcherzu, zatrzymanie produkcji insuliny przez trzustkę, podniesienie poziomu cukru we krwi, upośledzenie koordynacji odruchów wzrokowych i ruchowych. Syntetyczna witamina B6 w nadmiarze może uszkodzić nerwy.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach nie są naszemu organizmowi potrzebne w takich ilościach jak te rozpuszczalne w wodzie dlatego, że organizm nie jest wstanie usunąć ich nadmiaru w łatwy sposób. W związku z powyższym nie ma potrzeby suplementacji ich w dużej ilości – w szczególności należy uważać na witaminy A, E, D, K. Nadmiar witaminy A zakłóca pracę wątroby, serca, układu nerwowego.
U kobiet w ciąży może prowadzić do wad rozwojowych dziecka. Przedawkowanie witaminy D grozi chronicznym zmęczeniem, nadmierną utratą wagi, w skrajnych przypadkach zwapnieniem tkanek miękkich, np. nerek, serca, płuc czy naczyń krwionośnych. Nadmierna ilość witaminy E powoduje osłabienie, senność, pogorszenie sprawności mięśni, a witaminy K – prowadzi do anemii, żółtaczki i uszkodzenia mózgu.

Brzmi strasznie?? A i owszem. I dlatego warto zastanowić się czy nie nie lepiej pozyskiwać witaminy z naturalnych źródeł i zastanowić się zanim sięgniemy po te sztuczne.

Naturalne źródła witamin:

WITAMINA PRODUKTY SPOŻYWCZE
A beta-karoten (prowitamina A) masło, mięso i produkty mięsne, żółtko jaja, mleko i produkty mleczne marchew, dynia, papryka, szpinak, pomidor mango, wiśnie, pomarańcze, brzoskwinia jagody goji, morele suszone
B1 mięso i produkty mięsne, kasze (szczególnie jaglana), otręby pszenne, otręby żytnie, zarodki pszenne, nasiona roślin strączkowych (szczególnie soczewica czerwona, soja), siemię lniane, nasiona słonecznika, sezam
B2 podroby, mleko i produkty mleczne (głównie ser żółty i twarogowy), jaja, nasiona roślin strączkowych (szczególnie soczewica czerwona), migdały, kasza jaglana, sezam, pestki dyni
Niacyna (PP/B3) mięso i produkty mięsne, drożdże, otręby pszenne, zarodki pszenne, orzechy arachidowe, nasiona słonecznika, sezam, morele suszone, nasiona roślin strączkowych (szczególnie soczewica czerwona, bób), kasza jęczmienna
Kwas pantotenowy (B5) orzechy włoskie, otręby pszenne, pstrąg, groch, jaja
B6 zarodki pszenne, otręby pszenne, kasze (szczególnie jaglana, gryczana), ,drożdże, awokado, strączkowe (szczególnie soja, fasola, soczewica czerwona), orzechy włoskie, orzechy laskowe, nasiona słonecznika, banany, warzywa skrobiowe, produkty mleczne, mięso drobiowe, jaja, ryby,
B9 (kwas foliowy) warzywa ciemnozielone – brokuł, jarmuż, kapustne (kapusta zielona, brukselka), szpinak, szparagi, pietruszka warzywa i owoce pomarańczowe – mango, pomarańcza, dynia otręby pszenne, zarodki pszenne, nasiona roślin strączkowych (szczególnie ciecierzyca, soczewica zielona, soja), łuska gryczana, amarantus, sezam
B12 mięso i produkty mięsne, mleko i produkty mleczne, jaja, ryby
C warzywa – papryka, kapustne (kapusta, brukselka, brokuł, kalarepa), natka pietruszki owoce – cytrusy (pomarańcza, mandarynka, grapefruit), jagodowe ( porzeczki, truskawki, maliny, jagody), kiwi, truskawki, żurawina, jagody goji
D ryby, olej rybi, żółtko jaja, mleko i produkty mleczne, grzyby, pieczarki
E oleje roślinne, zarodki pszenne, orzechy laskowe, migdały, nasiona słonecznika, pestki dyni, sezam, awokado, chia, jagody goji, morele suszone
K warzywa kapustne (kapusta włoska, brokuły, brukselka), szpinak, jarmuż, niektóre oleje i orzechy

A gdyby tak zakapsułkowaćc to co zdrowe ?? Gdyby powstał taki zbiór witamin, jaki by spełniał kryteria o naturalnych źródłach pochodzenia?? Ekskluzywny produkt stworzony na bazie odżywczych, zdrowych roślin zielonych i kapustowatych. Wyjątkowa formuła dostarczająca komplet 24 witamin i minerałów, kompozycja wyciągów z brokułu, marchwi, czerwonego buraka, rozmarynu, pomidora, kurkumy, kapusty, grejpfruta i bioflawonoidów z pomarańczy oraz hesperydyny. Brzmi zachęcająco??

To świetna alternatywa dla zapracowanych!!

Zachęcam do jego spróbowania i jednocześnie mam nadzieję, że niniejszy artykuł otworzy Państwa umysły i skłoni Was do częstszego sięgania po naturalne źródła pozyskiwania witamin.

Witaminy sztuczne i naturalne – skuteczna walka z chorobami
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Przewiń do góry
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x